امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۲:۴۱:۰۸

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

شما اینجا هستید |

آبان ۹, ۱۴۰۲ تاریخ انتشار

صلواتنویسنده

20173کد مطلب

161تعداد نمایش

بدون دیدگاهتعداد نظرات

سوره زمر

سوره زمر

🔴 آشنایی با سوره‌ی زمر / ۷۵

✅ و سِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْاْ رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَراً حَتَّى إِذَا جَآءُوهَا وَ فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَ قَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ (۷۳)

🔹و كسانى كه از پروردگارشان پروا داشتند گروه گروه به سوى بهشت سوق داده شوند تا چون به نزد آن رسند، در حالى كه درهاى بهشت گشوده شده است و نگهبانان بهشت به آنان گویند: «سلام بر شما، پاک و پسندیده بودید، پس داخل شوید در حالى كه در آن جاودانه خواهید بود».

🔸در آیه‌ى ۷۱ خواندیم: همین كه دوزخیان به دوزخ مى‌رسند درها باز مى‌شود: «جاؤها فتحت» ولى در این آیه مى‌فرماید: «و فتحت» یعنى بهشتیان به بهشت مى‌رسند در حالى كه قبلاً درها برایشان باز شده است. در كتاب خصال از حضرت على علیه السلام نقل شده است كه بهشت هشت در دارد و هر درى مخصوص گروهى است. یک در براى انبیا و صدّیقان، یكى براى شهدا و صالحان و پنج در براى شیعیان من و یک در براى مسلمانانى كه كینه‌ى مرا ندارند.(تفسیر المیزان)

🔸مقصود از بردن پارسایان به سوی بهشت چیست؟ گفته شده منظور آن است که انتظار دوستان در بهشت، این افراد را به طرف بهشت می‌کشد و یا شوق ملاقات پروردگار، پارسایان را مجذوب خدا کرده به طوری که به بهشت هم نمی‌پردازند، از این رو آنان را به طرف بهشت می‌برند و یا اشاره به شوق بهشت به بهشتیان است که آنان را به سوی خود می‌کشد. آری، بهشت به دیدار پارسایان مشتاق‌تر است؛ از این رو فرشتگان رحمت، بهشتیان را به سرعت به سوی بهشت می‌برند.(تفسیر نمونه، ج۱۹، ص۵۵۴)

قابل توجه علاقمندان :

کلیه مباحث تفسیری مربوط به سوره زمر و سایر سوره های قرآن در کانال نکات قرآنی  (شبکه اجتماعی ایتا) به آدرس زیر بصورت روزانه ر دسترس عزیزان قرار خواهد گرفت.

https://eitaa.com/nokatghurani

 

بدون دیدگاه

تعداد نظرات در انتظار تائيد : 82

نظر شما در مورد این اثر چیست دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید .